Ahad, September 07, 2008

entri biskut di kala sejuk

pukul 5.00 pagi tadi aku bangun sahur sebab ayah aku call. nyenyak btol aku tido malam tadi. sebab sejuuuuk gilerr disebabkan oleh hujan sepanjang hari semalam. sekarang inip dah tak hujan. tapi kesejukannya masih terasa ke tulang. tido pon pakai stokin. sekarang pon, aku duduk di kerusi mengadap laptop inip dengan memakai stokin maroon berkotak-kotak merah jambu dengan corak bunga pada setiap kotak.oh, memang sejuk gilerr.

semalam aku dah pergi burma road: settle data demografik yang tak cukup itu. biasalah, ada yang emo-emo sebab mereka pon sibuk sangat-sangatlah kan. kena sabar sajalah. tak kurang jugak yang sangat baik hati dan memberi kerjasama yang sangat baik, membuatkan aku rasa terharu. yang penting, misi kitorang berjaya jugak dilaksanakan.

semalam pergi tapau kat kafe aman untuk buka puasa. memang dijangkalah ramai gilerr orang kat situ sebab hujan sangat lebat, maka orang malas nak keluar jauh-jauh. tapi yang aku tak terjangka: lauk habis jam 6.25 petang. tinggal ciput-ciput dan kuah saja. kuah pon banyak yang dah licin. mula-mula rasa agak down jugak, tapi bila pikir-pikir balik, inip baru dugaan kechik, iya tak? sekurang-kurangnya, ada makanan, cuma apa yang kao suka atau aku suka tak adalah. sekurang-kurangnya, aku dapat makan nasi. sekurang-kurangnya, aku dapat makan ikan. sekurang-kurangnya, aku dapat makan acar timun. sekurang-kurangnya aku dapat menikmati makanan. aku dapat berbuka puasa dengan makanan yang lumayan dalam keadaan yang selesa dan aman damai. aku masih ada kaki untuk berjalan ke kafe dan ada tangan untuk ceduk nasi dan lauk. bayangkan orang yang kurang bernasib baik yang nak jumpa nasi pon susah, apatah lagi nak jumpa acar timun dan ikan. bayangkan orang yang hidup dalam negara yang sentiasa berperang, agaknya buka puasa pon peluru atas kepala atau lalu depan mata saja. bayangkan orang yang tak sempurna tubuh badan-tak ada kaki dan tangan. hakikatnya, ada orang yang lebih sukar dari kita. kalau diorang buleh bersabar dan tabah meneruskan hidup, kenapa tidak kita, kan?

ada hikmahnya lauk habis kat kafe aman itu. kejadian itu telah membuatkan aku berpikir sekejap dan muhasabah diri sendiri pada petang ramadhan semalam.
bersyukurlah dengan nikmat yang dikurniakan oleh Allah.

-habis-

2 ulasan:

anjut berkata...

ha,tau pun ko betapa istimewa nyer menjadi seorang malaysia yg beragama islam..

biskott berkata...

btol2.