Selasa, September 23, 2008

23

masuk hari inip, sudah 23 hari puasa. semalam aku jenguk forum batch aku masa sekolah kat fs. ada satu thread berkenaan mengimbas kembali saat-saat berpuasa di sekolah dulu. dalam banyak-banyak tahun, aku rasa tahun 2004 puasa paling bermakna sebab: pertama kali menghabiskan hampir sebulan berpuasa di sekolah (kira macam di perantauanlah) dan pertama kali menghadapi peperiksaan besar (spm) dalam suasana berpuasa.tambahan lagi, sekolah aku dikelilingi taman perumahan. maka, sangat dekat dengan bazaar ramadhan. gilerr dekat. sekolah pulak bagi pelepasan untuk kitorang keluar pergi bazaar. memang syoklah. memang hari-hari pergi bazaar aku rasa.kalau tak pergi pon, kirim orang. seingat aku, sekali saja rasanya aku berbuka puasa di dewan makan, itupon sebab berbuka puasa beramai-ramai dengan warden ke siapa entah. hiks.

*pernah meredah hujan sebab nak pergi bazaar. siap pernah pinjam payung pak guard. ada sekali payung terbuka ke atas sebab angin gilerr kuat. aku ingat lagi Zarin yang pegang payung itu. dye memang malu gilerr.

*aku paling ingat char kuey teow seorang pakcik inip. memang sedap dan cara dye membungkus unik. AJ antara manusia yang selalu beli char kuey teow dye.

*selain itu, biasalah, ada budak lelaki belanja budak pompuan, dan sebaliknya. aku pernah jadi posmen ataupon penghantar segera makanan-makanan yang dikirim kepada budak pompuan. apa nak buat, kerja posmen memang dah sebati dengan jiwa aku sejak aku form 4.haha. hari tak puasa hantar surat, hari puasa hantar makanan.

*sebab nak spm masa itu, form 5 semua duduk satu aras. aku dengan budak-budak dorm aku siap pakat kongsi duit beli pelita dan minyak tanah sebab nak menyemarakkan semangat raya kunun-kunun. pasang pelita wei kat koridor, susun atas tembok.memang terasa meriah dowh. tapi lepas itu aku tak ingat dah apa jadi dengan pelita-pelita tu.

*satu benda aku tak buleh lupa, aku menangis gilerr-gilerr sebab jawab 1 soalan addmaths spm tak betol sehingga aku mogok tak pergi bazaar dan tak pergi beli makanan pon untuk berbuka. memang kecewa menonggenglah masa itu. trimas AJ dan Rakan Muzik dan rakan-rakan lain sebab menenangkan jiwa lara aku masa itu. kalau tak aku rasa lagi menggila.

*paling lawak bila balik dari cuti beraya, satu dorm bawak juadah-juadah hari raya dari rumah masing-masing. gilerr banyak sampai tak termakan sebab semua orang dah makan di rumah masing-masing. kesudahannya, siapa entah jadi wakil, bagi semua kat budak laki sebab biasanya budak laki memang buleh habiskan punya makanan yang gilerr banyak itu. tapi aku tak tahulah diorang betol-betol habiskan ke tak. haha.

masuk hari inip, sudah 23 hari puasa.
aku tidak lagi menangis gilerr-gilerr kalau aku salah jawab soalan kuiz atau peperiksaan.
aku tidak lagi jadi posmen.
aku tidak lagi pasang pelita di koridor.
aku masih lagi tak suka addmaths. nasib baik aku tak kena ambik kalkulus or whatsoever sekarang.

-habis-

Tiada ulasan: