Sabtu, Februari 07, 2009

gadis lompat

untuk tidak menghampakan Ateem, saya jawablah:

senaraikan 10 perkara pasal si dia yang menge'tag' saya :

1. dia dulu satu dorm dengan saya masa form 5. dialah 'kakak katil' saya.hehe.
2. dia panik dan gelabah ketika jari saya berdarah kerana terkena kaca tingkap yang macam terbelah sikit. (saya rilek saja pon waktu itu)
3. seingat saya warna kegemaran dia ialah merah jambu.
4. sekarang dia buat accounting di uitm shah alam.
5. dia gelak dengan stail yang unik. bagi sayalah, unik.
6. dia suka lelaki-lelaki kacak (normal lah kan, tapi saya lebih suka lelaki yang comel. haha)
7. dia rapat dengan amar dan ruq.
8. saya tahu dia baik hati.
9. dia boleh menyatakan ayat yang panjang dengan satu nafas.
10. dia eksaited kalau bercerita tentang sesuatu. pendek kata, penuh dengan emosi dan ekspresi. hehe.

------------------------------------------------------------------------------------------------

penatlah.
tadi masa pusing-pusing di taman herba tu tak terasa sangat penat.
tapi bila sampai je bilik, terus terbaring aku kat lantai.
(tapi masih ada hati nak pusing-pusing di dunia internet).

pokok yang aku dapat untuk tugasan aku ialah pokok cenderai.
pokoknya tinggi dan kegunaan tradisionalnya ialah untuk orang kencing manis (tapi ini secara tradisional lah, secara evidence-based aku belum cari lagi).

aku rasa aku minatlah dengan herba. tak tahu kenapa, tapi aku rasa eksaited pulak. tanya macam-macam lah konon. heheh. tapi mungkin sebab melibatkan pokok-pokok, tu yang aku macam minat.

walaupon tak semua kegunaan tradisional pokok-pokok herba dibuktikan secara saintifik, tapi aku kagum dengan orang dulu-dulu. pesan orang dulu-dulu, pengambilan herba ada cara-cara, peraturan, dan sukatannya tersendiri, dan herba ini kadang-kadang kena ikut kesesuaian dengan individu yang berbeza-beza. contoh macam kacip fatimah untuk perempuan, manakala tongkat ali untuk lelaki. contoh lain, untuk sukatan selalunya dalam bilangan ganjil, macam 1,3,5 cupak (tak tahu pula kenapa, tapi macam itulah).
unik kan? orang dulu-dulu yang tak ada ijazah pon buleh buat panduan dan formula khusus untuk penggunaan herba tradisional ni. mungkin juga kebetulan, tapi tetap nak kagum jugak. haha.

lawatan kali ini memang menarik. macam-macam pokok aku belajar. nama pon banyak yang pelik-pelik.

tadi Encik Hashim, orang yang bertanggungjawab bagi penerangan pasal pokok-pokok herba yang ada di situ, dia menawarkan aku sehelai pucuk daun Gadis Lompat (tak ingat nama saintifik dia apa, nanti aku tulis bila aku check balik). aku pon makan. sedap jugak rasanya. tak pahit, tak kelat, macam lemak sikit, dan ada rasa berangin. Encik Hashim kata pokok ni khas untuk kegunaan perempuan saja, untuk memulihkan tenaga, dan urat saraf. lelaki tak boleh sebab dia kata kalau bertukar suara, dia tak mahu jamin. hihi.

aku rasa macam nak cerita lagi.
tapi aku dah mengantuk tahap gaban.
uhh.
tidur dulu.

-habis-

4 ulasan:

Are::Teem berkata...

kah3...cam terpakse je..kah2...bgus2...

biskott berkata...

mana ada terpaksa.
ikhlas nii.

Are::Teem berkata...

bgus...nnti aku bg biskot meri sekeping

shida berkata...

lawatan 2 kt mana?? bole jum pucuk gadis lompat