Selasa, Oktober 20, 2009

entri geleng-geleng kepala

masa sekolah-sekolah dulu, mak ayah selalu pesan:

"pergi sekolah, belajar. jangan cari boipren. nanti kalau ada boipren, dah tak ingat belajar"

selaku perempuan yang masih awal remaja, aku mengiyakan saja. dalam hati, best juga kalau ada boipren. nak nak hensem macam Johnny Depp tinggi macam yada yada yada. biasalah remaja perempuan.

tapi bagi remaja perempuan sekarang, mungkin kehenseman Johnny Depp dah tak relevan. mungkin mereka lebih mengimpikan boipren seperti Noh Hujan atau Sam Bunkface. budak-budak sekarang kan indie katakan: pakai seluar skinny kotak-kotak dan t-shirt "Saya Sayang Datuk Saya" hahahahaha apa kejadahnya t-shirt macam itu dipakai. aku pun lagi cool.





namun begitu, semakin usia menghampiri penghujung remaja, peringatan supaya jangan cari boipren sudah berubah menjadi pernyataan/soalan yang mengharapkan anda berkahwin lepas graduation atau setahun selepas itu atau paling busuk pun 2 tahun selepas itu.

contoh:

"ko dah ada boipren ke belum?"

atau

"kalau ada 'kawan', cakap jelah dengan ayah. ayah nak tahu jugak"

atau

"carilah sekarang. nanti kalau dah kerja, mungkin susah nak cari" (pulak daah)





tidak lupa juga tersirat dalam dialog seperti ini:



suatu tengah hari selepas kenduri kahwin anak atuk saudara aku

mak: tadi terjumpa cikgu J. dia tanya: yang ini ke yang sebaya dengan anak saya (merujuk kepada aku). lepas itu cakap dengan cikgu J, inilah orangnya.
ayah: anak cikgu J tu ramai yang dah kahwin eh?
mak: ha'ah. tinggal budak itu jelah, tengah belajar lagi (merujuk kepada kawan sekolah rendah aku, aku namakan dia Z).
ayah: dia belajar apa sekarang? (tanya kat aku)
aku: engineering kot. entah tak tahu cerita.
ayah: dia (merujuk kepada cikgu J) tanya-tanya macam itu, kalau anak dia nak kat anak kita, macam mana? (sambil senyum nakal konon-konon kat mak aku)
aku: aishhh ada pulak.
ayah: kalau dah jodoh, tak boleh nak kata apa dah. tengok Siti tu (kakak aku. dia dengan abang ipar aku satu kelas masa sekolah rendah)
aku: *lari pergi tengok tv*


haha sebenarnya pernyataan "anak dia nak kat anak kita" tu tersirat. ayah aku sebenarnya nak cakap dia berkenan dengan kawan aku itu. budak baiklah, hormat orang tua lah, rajin lah, dari dulu dia duk puji-puji budak itu (memang betul pun).








harap ayah mak dapat bersabar dulu. saya macam budak-budak lagi, belum sampai masa barangkali haha.
atau mungkin juga ayah mak boleh tolong carikan untuk saya. hehehehe


aihh entri tak ada kerja.

2 ulasan:

anumz sarah berkata...

biskot dh ada calon?? Uii...best nih..hehe...

biskott berkata...

haha belum lagi lah anum.

ayah saja buat spekulasi, padahal tak ada apa-apa pun.heheh