Ahad, Oktober 05, 2008

raya kelima biskut di penang

aku mengemaskini entri dari penang.

aku sampai bilik pukul 5.30 pagi tadi.haih, senang aku nak online. aku tak buleh online kat rumah. inip semua TM punya pasal. aku dah kata rumah aku di luar lingkungan kawasan, degil juga nak promosi streamyx kat rumah aku. kesudahannya memang tak buleh pasang pon, dan TM belum lagi membaiki line internet rumah aku yang asal. macam bangang. aku tahulah rumah aku bukan rumah perdana menteri, tapi timbang rasalah sikit. sesedap rasa kao terminate dial-up rumah aku, lepas tu lambat baiki balik. macam haramm.

*bermula dari 28 september sehingga malam raya, aku sibuk menolong ayah aku di kedai. gilerr ramai manusia membeli-belah baju raya, songkok, tikar buluh, dan bermacam-macam lagik. mereka sangat hebat membeli-belah sampai waktu berbuka pon tak hengat. waktu maghrib pon masih membeli-belah lagik.isy3. kadang-kadang aku rasa macam nak halau saja diorang balik waktu maghrib itu. adik-beradik aku serta abang ipar aku semuanya menolong mak ayah aku di kedai. tiap-tiap malam balik lambat:sekitar pukul 12 malam atau 1 pagi.

*aku dipertanggungjawabkan memasak makanan berbuka puasa dan juadah hari raya sebab mak aku sibuk gilerr tolong ayah aku. hasilnya?
-asam pedas?lulus cemerlang!
-rendang daging?lulus tapi kurang garam sikit.hiks.masa itu puasalah, tak buleh rasa.haha.
-lontong?lulus cemerlang!
-ketupat nasik?lulus cemerlang!
-sambal kacang?err..inip kakak aku yang buat.


inip baru sikit. ada lagi yang belum isi beras. (gambar lepas siap direbus lupa nak ambik.hiks.)

*tahun inip semua adik-beradik aku beraya di kampung. rasa meriah sebab cukup korum. maklumlah, adik-beradik sikit.kalau kurang seorang, rasa tak menarik. tema warna tahun inip ialah biru (cuma abang dan kakak ipar aku sesat kaler hijau.haha)

*aku masih dapat duit raya. RM 107. tahun lepas aku dapat RM150.anak buah aku yang sorang tu dapat banyak gilerr. jeles betol jadi budak kechik inip.

*saudara-mara datang tak putus-putus raya pertama dan kedua. meriah gilerr. hal inip menyebabkan trip raya kami sekeluarga tak habis dalam satu hari raya. dua hari baru habis beraya.

*buat pertama kali aku buat tart nenas gulung dan laksa secara solo tanpa supervisor (mak aku). hasilnya?mendapat pujian. haha. terima kasih malaysia!


tart nenas gulung: produk sulung biskut!**nota: adik aku dah cilok empat bijik di situ!

aku buat tart gulung inip atas permintaan Inchek Mael dan Inchek Own.tapi bagus juga. tercapai hasrat aku nak buat tart gulung sendiri sebab mak aku sangat sibuk, tak ada masa nak buat. aku tak berapa suka tart gulung beli sebab saiznya sangat gabak. penuh mulut aku kalau sumbat sebijik. rasa tepung saja pulak tu. aku punya tart, buat kechikkechik. senang nak makan.

cherita lain: dalam bas tadi, aku duduk sebelah seorang mamat. umur macam lebih kurang aku. aku tak kisahlah pasal mamat inip. yang aku rasa lawak bila ada seorang perempuan yang satu bas dengan aku tadi datang jumpa aku.

budak pompuan itu: duduk ik ke?
aku: ha'ah.
budak pompuan itu: jom naik teksi sekali.
aku: ok.
budak pompuan itu: sorang je ke?
aku: ha'ah.
budak pompuan itu: awak yang duduk seat depan tu kan?
aku: ha'ah. kenapa?
budak pompuan itu: oh, ingatkan datang berdua..(sambil tersenyum)
aku:haha

dye ingat aku awek mamat itu. haha. mungkin sebab aku pakai sweater hitam dan mamat tu pon sama. mamat tu pakai kasut DC puteh dan aku pakai converse krim tu (ala-ala puteh lah kunun). macam sepadanlah kunun-kunun.hiks. tapi aku tak puas hati sebab aku tak dapat duduk tepi tingkap sebab dye dah datang dulu. haih.

sekian cherita hari inip.
oh, lusa ada kuiz lah pulak. aku tak mula apa lagi.sigh.

selamat berpuasa enam ya.

-habis-



2 ulasan:

anjut berkata...

gila la ko.post kat aku sket kuih tu!

biskott berkata...

alamak.aku buat sikit saja.kat atas meja aku ni pon tinggal 10 bijik.isk3